Det er fritt valg av taxi i Norge.
Velg selv bilen eller selskapet du ønsker – også i drosjekøen.
Før du setter deg inn bør du som kunde se etter at drosjen har følgende:
- Fylkesbokstav og løyvenummer på siden av bilen (som oftest på fremdørene)
- Taklykt med «TAXI» + fylkesbokstav og løyvenummer
- Taksameter
- Løyvenummer og kjøreseddel synlig fra passasjerens plass
Makspris
Be om å få oppgitt makspris før du velger hvilken bil du skal være med.
Mange drosjesentraler har i dag apper som angir makspris på gitt avreise- og ankomststed.
Kvittering
Du har krav på kvittering når du betaler, uansett om du bruker kontanter eller kort.
Betaler du med app må du sjekke at du får kvittering via appen.
Det er flere fordeler når du bestiller en lovlig drosje:
Hva kan du kreve hvis taxien kjører feil?
Dersom drosjesjåfører kjører feil kan du be ham om å stoppe taksameteret.
Dersom der viser seg at sjåføren ikke har valgt raskeste vei, kan du kreve prisavslag. Dette bør du helst gjøre på stedet.
Dersom du ikke når frem bør du så snart som mulig ta dette opp skriftlig med taxisentralen.
Hva kan du kreve hvis taxien er forsinket eller ikke kommer?
Du har krav på erstatning for økonomiske tap.
Husk at du er ansvarlig for å begrense eventuelle økonomiske tap for eksempel ved å bestille en ny taxi eller velge et annet transportmiddel. I praksis betyr dette at dersom du har beregnet rimelig tid, men ikke rekker flyet fordi taxien ikke dukker opp, vil du kunne kreve erstatning for ekstrakostnadene.
OBS! Krav på erstatning faller bort hvis forsinkelsen skyldes forhold utenfor selskapets kontroll, slik som trafikkulykker eller ekstreme værforhold.
Noen selskaper har også ordninger som går ut over dine lovpålagte rettigheter.
Det kan derfor være lurt å sjekke transportvilkårene hvis taxien ikke kommer som avtalt.
Ønsker du å klage på taxien?
Du kan lese mer om hvordan du gjør det på Forbrukerrådet sine sider.